August 09, 2020

Shfrytezo pese gjera , para se te te vijne pese te tjera

 Profeti Muhammed a.s. ka thene: 

"Shfrytezo pese gjera , para se te te vijne pese te tjera:

1. Rinin para se te plakesh.
2. Shendetin para se te semuresh.
3. Pasurin para se te te vije varferia.
4. Kohen e lire para se te jesh i zene .
5. Jeten para se te te vije vdekja."

(El Hakim, Bejhakij "Shuabul Iman" etj.)


Pergatiti
Gezim Kopani

August 08, 2020

Mekembja islame ne Ballkan 1970-1992

 Nga Fikret Karcic (1)

Xhamia e Plumbit, Shkoder

Mekembja islame ne Ballkan 1970-1992

Baza Historike

Komunitetet muslimane ne Eurpe u perkasin dy grupeve te medha: a) komunitetet muslimane ne pjesen juglindore te kontinetit kryesisht ne Ballkan, qe origjinen e tyre e kane te pakten paderprere nga kohet osmane dhe b) komunitet muslimane ne pjeset e tjera te Europes qe perbehen kryesisht nga imigrante muslimane ne kerkim te kushteve me te mira ekonomike per jetese nga vitet e 50-ta dhe te 60-ta dhe imigranteve politike te koheve te fundit.(2)
Keto dy grupe dallojne ne mase te konsiderueshme ne aspekt te struktures, historise, statusit politik dhe juridik te tyre. Muslimanet e Ballkanit paraqesin nje grumbull grupesh entike te ndryshme, perfshire shqiptaret me origjine ilire, boshnjaket dhe pomaket sllave, pasardhesit e imigranteve nga Anadolli, Kaukazi , tartaret etj. Te gjithe keta u perkasin muslimaneve sunnite (pervec bektashinjeve ne Shqiperi) dhe ndjekin shkollen hanefite ne fikh.(3)
Kontaktet historike mes muslimaeve te Ballkanit dhe popujve te krishtere dhe shteteve-kombeve europiane ishin ndryshe nga kontaktet mes komuniteteve myslimane ne Europen Perendimore. Per imigrantet musliane ose refugjatet politike, Europa Perendimore paraqiste nje bote te mundesive me te mira dhe strehim nga presionet ne atdhete e tyre. Ne anen tjeter, muslimanet e Ballkanit mesonin per Europen perms veprave te "shteteve pamjaftueshem te europianizuara", si Greqia, Serbia, Mali i Zi, Bullgaria dhe Rumania. Keto shtete kombetare i shihnin muslimanet ose si pushtues te meparshem (turq) ose si "renegate" (popullata e islamizuar lokale), nders Islamin e konsideronin si fe te huaj dhe pengese per unitetin kombetar. Mbi kete baze muslimanet u masakruan gjate luftes ruso-osmane 1877-1878, lufterave ballkanike 1912-1913, Luftes se Pare Boterore 1914-1918 dhe Luftes se Dyte Boterore 1941-1945. Ne te vertet, gjate gjithe konfikteve ne historine moderne te Ballkanit muslimanet kane qene viktima, jane vrare, debuar nga vatrat e tyre apo jane detyruar te shperngulen ne Turqi ose ne vende te tjera. (4) Derisa Europa i hapi dyert e saja per imigrantet musliman nga Azia dhe Afrika, disa shtete ballkanike vazhduan politiken e tyre te debimit te muslimaneve lokale nen parrullen "ikni ne Azi."
Aspektet tragjike te pervojes historike te muslimaeve te Ballkanit, qendrojne ne ate se ata qe nga gjysma e dyte e shekullit XIX, duhej te perballeshin me regjimet tjet nacionaliste, perjashtuese dhe antiislame ortodokso-krishtera. Krahas kesaj, pas Luftes se Dyte Boterore, ne shumicen e ketyre vendeve u vendosen regjime komuniste, duke zevendesuar keshtu nje diktature me nje tjeter. Nen sundimin komunist muslimanet ishin te shtypur ne dy baza: si besimtare (te gjithe njerezit fetare persekutoheshin) dhe si musliman (pjestare te "fese se huaj"). Madje as levizjet e hershme per demokraci ne vendet komuniste nuk sollen paqe dhe liri per muslimanet. Me shume se 300.000 turq nga Bullgaria, qe ne krahasim me muslimanet e tjere ballkanike gezonin liri relativisht me te madhe, iu nenstruan te gjitha llojeve te gjenocidit ne periudhen 1992-1995. Shqiptaret ne Kosove vazhduan te jetonin ne regjimin policore ser pas vitit 1981(5) Historia pas-komuniste e Ballkanit eshte e sperkatur me gjak dhe vuajtet muslimane.
Statusi politik dhe juridik i grupeve muslimane ne Ballkan gjate periudhes 1970-1992 ishte i ndryshem. Muslimanet perbenin shumice absolute ne Shqiperi, pakice te madhe ne federaten jugosllave te atehershme dhe ne Bullgari, ndersa pakice te konsiderueshme ne Greqi dhe Rumani. Rrjedha e historise pas-osmane, statusi i ndryshem juridik e politik i muslimaneve nen sundimin komunist ne secilin nga tre shtetet ballkanike qe nje objekt i ketij studimi, si dhe fati i ndryshem ne epoken pas-komuniste ndikuar mbi dinamiken dhe manifestimin e procesit te mekembjes islame.

Dinamike e mekembjes islame

Mekembja islame ne pjese te ndryshme te ketij rajonuk nuk filloi njekohesisht. Nder vendet komuniste te Ballkanit, Jugosllavia kishte atmosferen politike me liberale, sidomos pas renies se nenpresidentit te shtetit dhe shefit te sherbimit te sigurimit te shteti (UDBA) Aleksandar Rankoviq (Rankovic) ne korrik te vitit 1966. Pas kesaj kohe te gjitha komunitetet fetare ne Jugosllavi shenuan nje lloj mekembje , qe ne diskursin zyrtare ne menyre eufemiste emertohej si "normalizim i raporteve mes shtetit dhe kishes." (6)
Ne qershor te vitit 1966, Beogradi dhe Vatikani nenshkruan nje protokoll pas te vilit vijoi shfaqja e nje numri te madh publikimesh fetare katilike. Ne vitin 1967, maqedonasit ortodokse ia arriten ta fitonin kishte autiqefale. Pozita e muslimaneve ishte komplekse. Pa dyshim, ata kishin dobi nga decentralizimi i sistemit politik dhe administrativ qe perfundoi me miratimin e kushtetutes konfederale me 1974. Bosnjaket u pranuan si grup etnik (komb) i vecante me emrin Muslimane, hap qe ndikoi pozitivisht mbi afrimin e tyre te metejshem, por qe njekohesisht, krijoi hapsire per polemika te reja. Shqiptareve iu dha statisi i pakices etnike (kombesi) me liste te gjere te drejtash kulturore e politike ne Kosove. Ky proves i "afrimimit politik" te boshnjakeve dhe shqiptareve detyrimisht e hapi edhe ceshtjen e vendit te Islamit ne identitetin e tyre kulturor. Ne te dy rastet, merksistet perpiqeshin ta orientonin dhe kontrollonin procesin e afrimimit. Ne Bosnje kjo u shpreh ne trjaten e perpjekjeve per te krijuar kombin musliman pa Islam. Ne kete kuptim eshte e mundur per protagonistet e ketij orientimi te sajonin shprehje si "ateiste muslimane", respektivisht anetare te grupit entik "Muslimane", por ateiste sipas bindjes. Perves kesaj, projekti i "afirmimit kombetar", te boshnjakeve i sponsoruar nga marksistet zhvillohej nen sundimin e nje regjimi tjejet dogmatik ne Bosnje gjatev viteve 70-te dhe 80-te. Per shkak te kesaj, boshnjaket ishin pjeserisht te çliruar nga presioni i Beogradit, por jo nga ai i marksisteve te vet.
Ngjashem, nder shqiptaret ne Kosove dhe ne Maqedonine Perendimore inteligjencia shekullariste ishte më me ndikim. Ne rastin e tyre situata ishte edhe me e keqe duke pasur parasysh se inteligjencia shqiptare u formua nen ndihmin e fuqishem te marksizmit dogmatik nga Shqiperia. Per shkak te kesaj, kur ne vitit 1970 filloi ringjallja e interesimit per Islamin nder boshnjaket, e dicka me vone edhe nder shqiptaret, veprimtaret muslimane u ballafaquan me dy lloj pengesash: paragjykimet dhe armiqesine e qarqeve jomuslimaneve dhe opoziten e elites muslimane te shekullarizuar (zyrtarisht marksiste). Elementet politik jomusliman (elita politike sunduese), e meshiruaar ne Lidhjen e Komunisteve te Jugosllavise (LKJ), ishin te shqetesuar nga procesi i ndergjegjesimit politik ne rritje te boshnjakeve dhe shqiptareve. Ne anen tjeter, marksistet "muslimane" per hir te nevojes per ta mbrojtur projektin e tyre te "afirmimit kombetar" i sulmonin shume shpesh qarqet islame. Duke vepruar kesht, ata perpiqeshin ta eleminonin prirjen idoeologjike konkurrente brenda korpusit musliman, si dhe per t'ia deshmuar besnikerin e tyre LKJ-se... 
Ne vitet 1970 u shfaq nje gjenerat e re e inteligjencise muslimane te re, qe kishin ardhur jo vetem nga universitetet e Lindjes se Afert, por edhe nga universitetet shteterore te Jugosllavise, perfshire ketu - paradoksalisht edhe Falultetin e Shkencave Politike ne Sarajeve te kontrolluar nga marksistet. Ne te njejten kohe, te paret magjistra dhe doktore te shkencave islame u kthyen ne Bosnje nga el Ez'heri i Kairos, si dhe nga universitetet ne Bagdad, Kuvajt dhe institucioneve te tjera te arsimit te larte jasht vendit. Kjo gjenerat e re solli impulse te reje ne strukturen e ngurosur te Bashkesise Fetare Islame (BFI) , administrate zyrtare e ceshtjeve islame ne Jugosllavi formalisht te ndar nga shteti , por kurre e lene jasht konrrollit.
...Mekembja islame tek dy komunitet e tjera muslimane ne Ballkan- Ne Bullgari e Shqiper - filli me dobesimin e diktarures komuniste ne vjesten e vitit 1989, respektivisht dimirin e vitit 1991. Ne te dy rastet mebembja islame u shpreh ne trajten e ringjalljes se funksioneve themelore te komuniteteve fetare.
... Membebja islame ne Shqiperi filloi simbolikisht ne nentor te vitit 1990, me kerkesen popullore qe publikisht te falej namazi ne xhamin kryesore te Tiranes  Xhamine e Et'hem Beut. (7) (8) Pas kesaj vijoi hapja zyrtare e xhamive te tjera ne qytetet kryesore te Shqiperise. Ringjallja e interesimit popullore per Islamin ishte pjese e nje levizjeje masive kunder njerit nga regjimet komuniste me famekeqe dhe mohimit prej saj te te drejteve dhe lirive elementare. Kjo levizje, e udhehequr nga intelektuale dhe veprimtare te perbotshem, kerkonte demokracine dhe ne kuader te saj edhe njohjen e te drejtave fetare si pjese perberese e emancipimit te shqiptareve. Natyrisht, shqiptaret me perkatesi fete te ndryshme filluan te shfaqnin interesim te shtuar per rrenjet e indentitet te tyre kulturor. Per shkak te kesaj, mekembja islame ne Shqiperi, kur me renien e diktatures komuniste shenoi rreth 75% popullate muslimane, nuk kishte orientim ideologjik te percaktuar. Me sakte, mekembja ishte rezultat i nje levizeje me te gjere prodemokrate.
Sfidat me te cilat u ballafaquan muslimanet shqiptare ishin te konsiderueshme. Duke jetuar ne "vendin e pare atesite ne bote", sic proklamohej kjo ne kustetuten shqiptare te vitit 1967, muslimanet me 1991 ne fakt u gjeten pa asnje strukture fetare. Ata kishin vetem nje numer te vogel xhamishe qe i kishin mbijetuar shekullarizimit agresiv, rreth gjashtedhjete anetare te mbijetuar te gjenerates se fundit te medrses (Medreseja e Pergjithsme) ne Tirane, pronen e marre te vakefit dhe gjeneratat e shekullarizuara te pasluftes. Gjate dy viteve te pare te epokes pas-komuniste, muslimanet shqiptare u perpoaqen ne venien e themeleve te institucioneve fetare. Komuniteti Mysliman i Shqiperise u rimmekemb me 14 shkurt 1991; ne qytetet e medha u ndertuan apo u rindertuan xhamit, u hapen nja dhjete shkolla islame, filluan te publikoheshin gazeta islame, ndersa shqiptaret e rinj filluan te dergoheshin neper universitete te ndryshme muslimane per t'i vazhduar studimet e metejme...

Manifestimet e Mekembjes islame

Interesimi i mekembur i muslimaneve te Ballkanit per fene e tyre u shpreh , me shkalle te ndryshme intensiteti, ne njeren nga fushat vijuese:
a). rinderimi dhe ndertimi xhamive
b). arsimimi;
c). veprimtarit botuese;
ç). perdorimi i simboleve shoqerore islame;
d). kultura politike dhe organizatat:
dh). shfaqja e institucioneve musliman te solidaritetit.

Rindertimi dhe ndertimi i xhamive

Gjate viteve 80-te dhe 90-te ne Jugosllavi u shenua nje ndertim relativisht intesiv i xhamive. Ne 1991 jane regjistruar gjithsesj 2.060 xhami. Krahas kesaj kishte edhe 740 mesxhide , 1.210 mektebe (mejtepe, objekte per mesime fetare islame) dhe 44 teqe (vende per dhiker sufi)(9)
Ne prill te vitit 1992 ne Bosnje dhe Hercegovin, qendren e Isamit ne ish-Jugosllavi, kishte 1.144 xhami, 557 mesxhide, 954 mektebe dhe 15 teqe. (10) Nga numri i pergjithshme i xhamive ne Bosnje dhe Hercegovine, rreth 400 u ndertuan gjate periudhes 1945-1985, ndersa rreth 380 u rinovuan.
...Ne Shqiperi ne vitin 1945 kishte 1.124 xhami dhe ato u mbyllen ose u rrenuar me 1967, bashke me vendet e tjera per kryerjen e riteve fetare. Ne korrik te vitit 1993, ne qytet e medha kishte 25 xhami qe kryenin funksionin e tyre ndersa 23 ishin ne proces rinovimi dhe rindertimi. (11) Keshtu, ne rastin e ketij shteti muslimaneve do t'u duhet disa  dhjetevjecare per ta arriur numrin e xhamive te domosdoshme per mbarevatjen e jetes fetare te popullates se tij.
Ne Bullgari te gjitha xhamit , pervec atyre te ruajtuara per qellime propagandistike, u mbyllen gradualisht pas vitit 1946. Kjo politike e ndryshoi ne menyre drastike pamjen e rajoneve muslimane tradicionale ne kete vend.(12) Medreseja Nuvab ne Shumen , shkolla e pergatitjeve te myftijve e hequr me 1923, fillimisht ra nen ndikimin e modernisteve dhe u shnderrua ne "Gjimnazi Turk Nazim Hikmet" (1947), qe pas pak kohe te mbyllej.(13) Muslimanet ne Bullgari nuk mbeten vetem pa institucionet perkatese arsimore islame, por edhe vete mbijetesa e tyre u vu ne pipyetje. Ndryshimet ne atmosferen politike me 1989 sollen deri tek hapja e Institucionit Islam ne Sofje dhe ringjalljen e arsimit elementare islam.

Veprimtaria botuese

Pas vitit 1970 veprimtari botuese islame ne Jugosllavi u zhvillua me shpejtesi. Qendra e kesaj veprimtari ishte ne Sarajeve. Krahas botimit e te perkthimit te Kur'anit, Sahihul Buhari dhe nje numri te konsiderueshem librash nga pena e autoreve myslimane klasike dhe bashkekohore, u shfaqen dhe shume publikime periodike. Buletini (Glasnik) i Kryesise Supreme Islame/Rijesetit ishte organi zyrtare i BFI-se i botuar cdo dy muaj qe nga viti 1933. Zemzem, revista e Shoqates se Nxensve te Medrese se Gazi Husrev Beut qe dilte nga vitit 1968. Promovuesi me i rendesishmem i mekembjes islame ngeli Preporodi qe dilte dy here ne muaj , numri i pare i te cilit doli ne Sarajeve me 15 shtator 1970.Me vone filloj te botohej revista mujore Islamska Misao. Ndersa shoqata Ilmije ne Sarajeve botonte rregullishte kalendarin vjetor. Gjate vitit 1980 u paraqiten edhe Edukata Islame ne gjuhen Shqipe ne Prishtine, Elif, e botura ne boshnjakishte ne Tirograd (Podgorice) dhe El Hilal qe botohej ne maqedonisht, turqisht dhe shqip ne Shkup.
Ne Shqiperi Drita Islame, organ i Komunitetit Mysliman, filloi te botohej si mujore nga vitit 1991. Pervec tij, eshte edhe Shkelqimi Islam , gazete e Unionit te Rinise Islame te Shqiperise, qe filloi te botohej nga fundi i vitit 1990.(14) 
Ne Bullgari, publikimet islame kishin histori te gjate qe nga koherat osmane. Me e frytshme ishte periudha e monarkise (1909-1914) kur botoheshin 67 gazeta dhe 13 revista tukre. (15). Nen pushtimin komunist fillimisht u reduktua ne menyre radikale, dhe te gjitha publikimet u vnne nen kontroll te rrpte ideologjike. ne fund, madje edhe botimi i Komitetit Qendror te Partise Komuniste ne turqisht (Yeni Isik - Drita e Re) u nderpre ne janar te vitit 1985. Shkaku i kesaj , publikimet muslimane qe u paraqiten pas vitit 1990 ishin nje perpjekje modeste per t'u kenaqur nevojat e komunitetit musliman ne Bullgari.


________
1. Fikret Karaçiq eshte profesor i Historise te se Drejtes Krahasimtare ne Fakultetin Juridik ne Sarajeve dhe profesor i Religjionit dhe se Drejtes ne Fakultetin e Shkencave Islame ne Sarajeve. Ka qen profesor ne Universitetin Nderkombetar Islame ne Kuala Lampur. Nder veprat qe ka botuar jane: "Boshnjaket dhe sfidat e modernitetit: periudha osmane e vonshme dhe ajo Habsburgase" Sarajev El Kalem,2004, "Tema dhe perspektiva islame",Sarajev, El Kalem 2009, "Studime per te drejten e sheriatit dhe institucionet", Sarajeve 2011 etj.
1. Gerholm Tomas (red), The New Islamic Presenc in Western Europe, London Mansell, 1988, fq.01
2. Per paraqitjen ne sistematike te ketyre grupeve muslimane, shih Alexandre Popovic ne L'Islam Balkanique: Les musulmans du Sud-Est European dans la periode Past - Ottomanee, Berlin: Osteuropa Isntitut an der Frein Universitat Berlin, 1986. Shih recensionin e ketij punimi nga M. Ali Kettani, "Islam in Post-Otoman Balkans; A Review Essay", Journal Institute of Muslim Minority Affairs (JIMMA), vol.9, no.2, 1988, fq.381-403.
3. Ka mjaft dokumente dhe literature per keto ndodhi te trishtueshme. Ne gjuhen angleze mund te konsultohen punimet vijuese: Alp Olker, Bulgarian Atrocitties: Dovuments and Photographs, Nicosia: K. Rustem and Brother, 1988; George Kennan, The Other Balkan Wars: A 1913 Carnegie Endowment Inquery in Retrospect with a new Istroduction and Refelections on the Present Conflict, Washington D.C: Carnegie, 1993, Mustafa Imamovic, A Survey of the History of Genocide Against the Muslims in the Yogoslav Lands.", Glasnik , Sarajevo, no 6, 1991m fq 637-698; Roy GGutman, A Witness to Genocide: the First Inside Account of the Horrors of Ethnic Cleansing in Bosnia, Shaftesbury: Element, 1993.
4. Branka Magas, The Destruction of Yogoslavia: Tracking the Break-up, 1980-92, London; Verso, 1993, fq.179-217; 291-296
5. Sabrina Petra Remet, Balkan Babel: Politics, Culture and Religion in Yugoslavia, Boulder-San Francisko-Oxford: Westview Press, 1992, fq.133, 157, 170.
6. Gyorgy Lederer, "Islam in Albania", Central Asian Suruvey, vol. 13, no.3, 1994, fq.346
7. Ne fakt u krye falja e pare te namazit te xhumas ne xhamin e Plumbit Shkoder. (Shenim i Gezim KOPANIT)
8. Fikret Karcic, "Beginning and Formation of the Contemporaru Muslim Religious Administration in Yugoslav Land",  Glasnik, no.4, 1991, fq.384.
9. Information on Activities of the Islamic Community of the Republic of Bosnia and Hercegovina, Sarajevo; The Office of the Supreme Islamic Authority, 1955, fq.4.
10. Gyorgy Lederer, vep, cit, fq.351.
11. Ali Eminov, "There ara no Turk in Bulgaria; Rewriting history by Administrativ Fate" in The Turks of Bulgaria: the Historu, Culture and Political Fate of Minority, Istanbul: , 1990.
12. Ibid, fq.45.
13. Gyorgy Lederer, vep, cit, fq.348.
14. Bilal N.Simsir, The Turkish Minority Pres in Bulgaria; Its History and Tragedy 1865-1985, Ankara, 1986, fq.6.

August 07, 2020

Muslimanet e fshatit Trun , Puke

 Muslimanet e fshatit Trun , Puke

Ne njesin administrative Blerim (ish komuna Blerim), Bashkia Fushe Arrez ndodhet fshati Trun. Fshati Trun i Pukes u themelua nga i pari i tyre i quajtur Gjeçi(1) i ardhur nga "Kok Dodaj" i fshatit Iballe (2) i cili u vendos ne luginen qe sot quhet "Trun"(3) Fshati ndahet ne tre mahall (lagje) 1. Mahalla Canaj, 2. Mahalla Bojdan  dhe 3. Mahalla Xhafer.(4) Mesohet se ne kohen me te mir fshati ka pasur deri ne 40 shtepi. Sikurse me pare dhe sot fshati Trun shquhet per mikpritjen dhe bujarin e tij. I gjithe fshati i perket besimit mysliman por dallohet mardhenje shume e mire qe kan pasur dhe kan me fshatrat e tjere te besimit katolik. 

Ide, Planimeteri e xhamise se fshatit Trun, Blerim. Bashkia Fushe Arrez

Sipas te dhenave dhe kujteses popullore fshati Trun ne fillim eshte falur ne xhamin e fshatit Kulumri me pas banoret e fshatit me kontrubutin e tyre ndertuan xhamin e fshatit Trun.
Sipas kryeplakut te fshatit Trun njeherazi dhe aktivist i Myftinise Puke Isuf Diku kemi: "Sipas te pareve tane fshati jone eshte fal ne xhamin e fshatit Kulumri pasi fshati jon nuk ka pas xhami. Per shkak te largesis se madhe fshati jone vendosi qe me kontributin e vete te ndertojne xhamin e fshatit Trun. Per ndertimin e xhamis u vendosen si pergjegjes ndertimi Ali Rrustemi(5) dhe Sulejmani te cilet dalloheshin ne fshat per mjeshterin e tyre. Ata filluan punen per ndertimin e xhamise dhe ne kete kohe ne fshat vjen nje person i quajtur Imer(6) i cili pasi tregoj se nga vinte dhe per aftesit e tij ju bashkua punimeve te ndertimit te xhamise se fshatit Trun. Madje per kete jane dhe vargjet:
"Xhamin e Trunit kush e bani?
Ali Rrustemi, Sulejmani e Imer Dibrani.
"(7)

Xhamia ishte nje kateshe. Gruet e jashtem u gdhenden nga mjeshtri Imer Dibrani ndersa shtrimin dhe mimberin prej druri e punoj mjeshtri Sulejmani. Tek vendi i quajtur Mihrab ne te djathte dhe ne te majte ka pasur dy gur. Xhamia e fshatit Trun nuk ka pas minare. Sipas kujteses se besimtareve xhamia doli aq e bukur sa qe than: "I lumt dora mjeshtrit; Sulejmanit dhe Imer Dibranit."(8)

Ne mes Gezim Kopani (Myfti i Pukes) sebashku me Mehmetin (me xhaket) dhe Isufin (me kemish) 
Fotografia eshte bere ne vitin 2019 ne fshatin Trun, njesia administrative Blerim, Bashkia Fushe Arrez


Sipas te dhenave por dhe kujteses popullore si imam ne xhamin e Trunit kan sherbyer kryesisht imam levizes te cilet kryenin sherbime fetare kryesisht gjete Mevludit, muajit Ramazanit dhe Bajrameve. Me vone kan sherbyer si hoxhe Beç Hoxha nga Shikajt, Abdyl Hajdari nga Vaspasi dhe Haxhi Hoxha nga Shikajt. (9) Ndersa muezinet e xhamis kan qene vendali te cilet ishin: Ali Rrustemi (Limani), Sulejman Bajrami (Çaushi) dhe Bajram Zymeri (Isufi).
Rreth vitit 1950 xhamia e fshatit u shfrytezua si shkoll. Me pas ajo u shkaterrua plotesish duke ngel vetem rrenojat e saj. Vitet e fundit Myftiu i Pukes Gezim Kopani i ka kushtuar vemendje te vecante fshatit Trun jo vetem me veprimtari sociale por dhe aktivitete dhe takime te ndryshme me besimtaret e fshatit Trun.

Pergatiti
Gezim KOPANI


__________
1. Sipas Myftiut te Pukes Gezim Kopanit kemi se: "I pari i fshati Trun Gjeçi i perkiste besimit katolik i cili me pas perqafon besimim islam. Shembullin e tij e ndjek dhe djali (Hasani) dhe te tjeret me radhe. Sipas nje renditje brezash kemi: 1.Xheçi- 2.Hasani -3.Mehmeti -4.Dema -5.Brahimi -6.Selmani -7.Sadiku -8.Diku -9.Uka."
2. Disa thone se behet fjal per "Gjeçin" e dyte dhe jo te parin.
3. Sipas Isuf Dikut fshati Trun nuk kuptohet me "trut e kokes", por lugina ku u vendosen te paret tane vun re qe ajo i ruan nga ndonje problematike dhe than: "Ky vend TE RUAN" (dmth; TE MBRON, TE RUAN) nga ku kemi emrin e vendit Trun.
4. Sipas Isuf Dikut Kryeplak i fshati njeherazi aktivist i Myftinise Puke.
5. Ali Rushtemi ka qene kryeplak , e kryetar keshilli.
6. Imeri ka qene mjeshter ne gdhendjen e gurit. Duke e thirrur Imer Dibrani i ngeli mbiemri Dirbani.
7. Sipas Isuf Dikut kemi: "Imer Dibrani ishte larguar nga Dibra per gjakmarje. Duke kaluar ne Mirdit thuhet se Imeri paska degju se: "Gjon Marka Gjoni pyt se kush ma ban shpin?" dhe aty ai filloj te nxjerr ne pah aftesit e tija ne gdhendjen e gurit dhe ne ndertimin e shtepive. Pasi perfundoj shtepin Imeri merr rrugen dhe arrin ne Skacaj te fshatit Gdhesht nga aty me pas arrin ne fshatin Trun e me pas u vendos ne Has ku dhe sot nje lagje vazhdojne te kene mbiemrin "Dibra".
8. Sipas Isuf Dikut.
9. Shpjegim nga Imam Gezim Kopani.

August 04, 2020

Mall e trishtim

Pamje e fshatit Kabash,Puke si dhe fotografia e autorit te poezis "Mall e trishtim" Ramadan Kopani


Mall e trishtim 


Shkova n'fshat
m'kishte marre malli
Zbrita rruges nga kalon kali
Bash per bese nga kuja zez
Per kabash malli m'kish ndez

Ishte vone pak pa u erresu
Pritsha dritat me i shiku
Thash cdo shpi ka mu ndriçu

Nuk me dul ashtu si e prita
Me e vogel mu duk drita
Hapa syt fort tu mendu
E me gisht duke numru
Nja dhjet shpi kishin ndriçu

U ula n'gure e i mshova vendit
Hodha syt ne breg t'liqenit
Ku ndan Qelza me Kabash
Bash aty ku ndan kufini
M'iku malli e m'zu trishtimi

Dal ngadal rash ne mendime
Mu kujtu fmiria ime
Ne ato rruge kisha kalu
Me shoke t'mi duke lodru
Tuj kercy e duke knu

Deshta me fol po u pertypa
Mu zu fryma
E mu zu gryka
Ma nuk knova
Por veç bertita!!!

Heeeu Kabash me histori
Djemt e tu ku i ke ti??
Pse s'ndriçon me fshati im?
Pse s'nigjoj ma çiftelin?
Pse çobani si bjen ma fyellit?
Pse livadhet tash i ngjajn pyllit?

M'erdh nje za nga gomina
Ka djem t'mir edhe trima
Ka puntor edhe shkollar
Ka doktor e historjan
Kudo i gjen neper vatan!!

Nuk i thon kabashas kot
Ti kerkosh i gjen n'evrop
Ne evrop e tej oqeanit
Tu ja rrit vlerat vatanit!!!

Ktu i deshte ti mor bir
Ik ken krejt per i jete mat mire!!!

Autor: Ramadan Kopani , Meçe-Puke, viti 2020

                                                                                                                                Publikon
                                                                                                                                Gezim KOPANI 

Kanaci , Veshja tradicionale e Kabashit

Kanaci i Kabashit-Puke

Sa i takon kostumologjise ne zonen e Pukes ato ndahen ne: Veshjet e Kabashit, Komanit dhe Pukes. Ne veriun e Shqiperise nder veshjet me te vjetra renditet " Kanaci " i Kabashit te Pukes. Kanaci vishet nga grat myslimane. Ne vetvete kanaci tregon respektin qe zona kishte guran duke nxjerr ne pah lirin dhe bukurin e tyre. Kushdo qe zinte miqsi me fisin e Kabashit me krenari thonin: "Jam mik ne Kabash!" Po ashtu thonin edhe nipat e kabashit duke thene: "Jam nip Kabashi!"
Po ashtu kanaci tregon per aftesin qe grat dhe vajzat e Kabashit kishin ne punimin me dore duke i renditur ato si grat me artizane ne trevat shqiptare. 
Sipas Prof. Xhemal Meçit fjala "kanac" vjen prej fjales "kanë"(1), e cila vjen per shkak te ngjyrtes se kuqe qe lyhej kanaci. Edhe sot ngjyrimi me te kuqe ne Puke e quajne "kanë". Po ashtu pergatitja e nuses ne Puke quhet kanagjegj.(2) Ne fillimet e veta Kanaci perbehej nga leshi dhe ishte me shume pal te vogla. Ne pjesen e sipermev grat vishnin kemishen e quajtur xhupeta ndersa si fund vishnin Kanacin i cili ne bel fuste brenda pjesen e kemishes. Kanaci eshte veshje ceremoniale si; fejesa, dasma dhe festa. 

Sipas tradites popullore kemi dy lloj kanacesh:Kanaci i Plote dhe Gjysem Kanaci.
 
1. Kanaci i Plote eshte i njohur ndryshe si "Kanaci Rrotull" ose Kanaci i Gjanë me palë. Kanaci i gjane vishej siper kemishes dhe ne pjesen e sipermeve i shtohej nje gjalme leshi qe sherbente per ta shtrenguar mesin. Te dy anet e kanacit ishin te paqepura vec hidheshin mbi njera tjetren duke e bere kete veshje shume te veçante. Nje tjeter veçori e kanacit te Kabashit jane edhe palët.
Ne fund te kanacit vendoset nje dantelle e thjeshte. Ne fillim kanaci i plote apo kanaci i gjane ishte me ngjyre te kuqe dhe pa zbukurime. Rreth viteve 20-te ai pershkohej tejpertej me fije teli, te cilat formonin rombe te ndritshme. Per ti dhene shkeqlim kanacit, here heres i vendoseshin xixa me rruaza shumegjyreshe. Gjithe ky sfond mbyllej me nje shirit te punuar me grep , me fije mendafshi e ngjyre te bardhe.(3)
2. Gjysem Kanaci eshte veshur deri ne shek. XIX . Me pas kanaci u zhvillua duke mbuluar gjithe pjesen e poshtme te trupit.

Origjinen Kanaci e ka ne Kabash dhe vishet vetem nga grat myslimane te zones se Pukes. Grat myslimane i kushtonin rendesi te madhe kanacit , sidomos ne raste dasmash, fejese, me rastin e festave te Fiter Bajramit dhe te Kurban Bajramit. Nderkohe ne keto zona grat e besimit katolik kishin veshjen e quajtur "Kotull". (4) Edhe grat e besimit katolik sikurse ato myslimane , kotullen e vishnin vecanarisht per dasma por dhe ne rastet e festave. 

Si behet Kanaci?

Per te bere kanacin perdoren dy flete pelhure te leshte te ndeura ne vegje me kater lisa , me gjatesi 3 m, dhe gjersi 30 com, te cilat qepen me dore me njera tjeteren. Nder punet me te veshtira ne berjen e kanacit eshte perkatitja e palave. Per te ralizuar ate ne cdo 2 cm perlhure kthehej nje pale dhe pershkohej me penj nga kreu deri ne fund. Pasi perfundonte kjo, pelhura e mbledhur nga qepja vendosej ne nje en te rrafshet me uje te valuar, ku qendronte per disa ore rresht. Keshtu kryhej edhe palosja, me pas ngjyrosja me bote te kuqe ose kafe dhe lihej per nje kphe te gjate te thahet ne hije. Me pas i qendisin fijet dhe ishte i gatshem per perdorim.
Sipas prof. Xhemal Meçit kemi: "Kanaci eshte nje peshtjellak i pergatitur ne vegje, i ngjeshur me pas duke formuar pale qe nuk i prishen kurre. Kanaci ngjyhej i kuq (te kuqen ne Puke e quajne kane), prandaj ka marre emrin Kanac."(5)
Veshja e Kanacati eshte veshje tradicionale e fisit te Kabashit, Puke. (6)

Pervec kanacit veshje tjeter e vecante eshte Xhupeta. Xhupeta eshte kemish e lete dhe e qendisur me zbukurime mjaft te bukura. Xhupeta eshte e shkurter me dy pal mangë dhe quhet veshje nusërije. Dy manget i ka me rrudha. Nga brylli deri tek nyja e dores eshte e qendisur bukur dhe me kujdes. Siper xhupetes (kemishes) vishet nje kemish tjeter e cila ne bel eshte me e gjere. Mbi kemishe vishet xhamadani ose jeleku, te cilet kane pothuajse te njejtin konfigurim me perjashtim te materialit, ngjyrave dhe zbukurimeve. Ne zonen e Pukes xhupeta dallon tek gjersia pasi ajo eshte me e ngushte dhe me valzime dhe jo aq e theksuar.


Shenim: Materiali eshte ne punim....
                                                                                                                                         Pergatiti
                                                                                                                                         Gezim KOPANI


Ne lidhje me traditen popullore te zones se Pukes ju mund te lexoni: 

Mikëpritja e Pukës - Oda Pukjane


_______
1. Kanë, eshte fjale turke, me te cilen kuptohet dita e zbukurimit te nuses.
2. Shpjegim i Gezim Kopanit
3. Nazife Sh. Ramadani "Dasma Pukajne", viti 2016
4. Shpjegim i Gezim Kopanit
5. Prof. Xhemal Meçi , "Puka qe ne lasteshi-2" Tirane, 2008 fq.24)
6. Shpjegim i Gezim Kopanit

Gezim Kopani me vajzen e tij e veshur me veshje
 tradicionale te Kabashit-Puke. Fotografi e vitit 2018

Jeta e Nazife Shaban Ahmeti (Ramadani)


Nazife Ahmeti (Ramadani) ka lindur ne fshatin Lajthize te Pukes me 13.05.1957. Shkollen fillore dhe tetevjecare e kreu ne qytetin e Pukes ndersa te mesmen per muzike ne shkollen "Prenke Jakova" ne qytetin e Shkodres. Ne vitin 1976 ajo emerohet mesuese muzike ne shkollen 8-vjecare ne fshatin Breg dhe Bicaj. Pas nje viti ajo u transferua ne shkollen 8-vjecare "Migjeni" ne qytetin e Pukes ku punoj per 34 vjet. 
Ne vitin 1984 ajo u emeruar specialiste e muzikes prane kabinetit pedagogjik te rrethit Puke per te ndihmuar shkollat fillore dhe tetevjecare ne procesin mesimor-edukativ.  Ne vitin 1984 emerohet kryetare e komisionit per lenden e muzikes per shkollat tetevjecare te rrethit..
Me iden e saj dhe perkrahjen e kolegeve u krijua orkesta e femijeve te talentuar per shoqerimin e kengeve te festivaleve te kendes per femije qe organizoheshin ne ne Puke dhe ne shkalle kombetare ne Shkoder.
Ne vitin 2011 emerohet specialiste prane QKF - Puke detyre qe vazhdon ta kryej me perkushim.
Nazife Ahmeti (Ramadani) eshte vajza e hoxhes se njohur Imam Shaban Hoxhes. Nazife Hoxha eshte autore e librit: "Dasma Pukjane" studim, viti 2016.

                                                                                                                    Pergatiti
                                                                                                                    Gezim KOPANI